KommuneInformationer om samarbejde mellem kommune of frivillige

Kommuner

Samarbejde mellem kommune og frivillige sociale foreninger

Hvis kommunen fx selv vil inddrage og organisere frivillige, er det vigtigt at finde de rigtige frivillige til de forskellige opgaver, og at de får en god start samt en god oplevelse med at være frivillig i en offentlig institution. Fokus på rekruttering, introduktion samt frivilligpleje og udvikling er med at sikre en stabil og velfungerende frivilliggruppe til fordel for alle parter – ikke mindst for borgerne.

Ønsker I at sætte fokus på frivilligheden i kommunen eller at få et tættere samarbejde med frivillige og foreninger?

Vi understøtter samarbejdet
I frivilligcentret ønsker vi at medvirke til et øget samarbejde mellem kommunen og frivillige sociale foreninger. Det vil vi, fordi vi tror, at samarbejde skaber nye muligheder – både for kommunen, for foreningerne, de frivillige og ikke mindst for borgerne.

Stærkere og tættere samarbejde mellem foreninger og kommune - eller at kommunen selv inddrager og organiserer frivillige – er noget, der er kommet langt større fokus på i de senere år. Der er allerede gode eksempler på, at et samarbejde kan skabe bedre sammenhæng i kommunens og foreningernes forskellige tilbud, og at en fælles indsats kan være med til at hæve kvaliteten og den samlede indsats til fordel for borgerne.

Konsulentbistand til udfordringerne
Erfaringer viser dog, at det kræver ressourcer at starte et samarbejde og at vedligeholde det. For selv om kommuner og foreninger ofte retter deres indsats mod de samme borgere, så har de forskellige perspektiver, præmisser, arbejdsmetoder og værdier for indsatsen. Derfor er der en række spørgsmål og hensyn, som er værd at overveje for at tage højde for forskelle og forventninger til et samarbejde.

Vi står til rådighed med konkret hjælp og sparring. På et møde eller i et konsulentforløb kan vi fx komme ind på:

Samarbejde med en forening

• Hvad er jeres motivation, og hvad vil I opnå?
  • Hvornår er samarbejdet en succes?
  • Hvad vil I samarbejde om?
  • Hvordan hænger samarbejdet sammen med målsætninger og værdier?
  • Hvordan organiserer og plejer I samarbejdet?
  • Bør I udarbejde en samarbejdsaftale?
  • Hvordan vil I evaluere samarbejdet?

Inddragelse og organisering af frivillige

• Hvilke opgaver kan frivillige varetage?
  • Hvilke krav kan I stille til frivillige?
  • Hvordan sikrer I en god introduktion, og hvordan fastholder I de frivillige?
  • Hvordan motiverer og passer I på de frivillige?
  • Hvordan fordeler I ansvar og opgaver?
  • Hvordan skal I organisere de frivillige?
  • Hvem refererer til hvem?
  • Skal I have en frivilligpolitik?